Thursday, February 24, 2011

Gangguan Terlampau...

apa yang ampa fikirkan bila terbaca tajuk post ari ni?
hmmm, macam-macam intrepretasi yang bole kita luahkan kn?
jadi gangguan apa sebenarnya yang dihadapi aku?
gangguan jiwa?
gangguan mental?
gangguan makhluk ghaib?
ataupun..
gangguan daripada manusia-manusia gatal di muka bumi ni?
hahaha

suma-suma gangguan di atas adalah tidak berkaitan langsung..
sebenarnya post ari nih adalah lebih kepada luahan jiwa aku
yang dah tak tertahan dengan gangguan2 yang dialami
oleh seorang yang bergelar home-stayer!
ada k words tuh?
saja ja nk glamerkan diri guna words home-stayer..
haha
actually, by seorang penggangur yang kebanyakan masa dihabiskan di umah

jadi apa gangguan itu?
sebelum aku bagi jawapan tuh, meh aku letak ampa dalam situasi tersebut..
pernah tak, ketika ampa suma sedang berehat lepas lunch k tea-time k
tengah asik dok nengok tv k sambil kuncah2 jajan
tak pun while taking a nap tengah-tengah ari
sambil angin meniup bayu
mata kuyup2 dah nak pegi merantau
tetiba... terdengar orang bagi salam..
mostly dlm situation aku, salam la yg slalu diberi
lalu ampa pun menjenguk kuar...
walaupun, hati berat untuk bangun tapi
sebab kekadang perasan ingin tau tuh memaksa kita jugak
untuk melihat sapa kah gerangan yg menganggu ketenteraman kita kan???


macam tu lah yang selalu terjadi kat aku 2 3 belakangan nih..
ari nih saja pun, 2 kali door to door man datang menjengah umah aku..
aku sungguh x paham betul la..
bukan takat salesman ja..
promotion man, sedekah-man, macam-macam 'man' lagi la
its killing me u noe!!!

selalunya yang datang tuh bukan orang-orang kita plak tuh
cakap pun pelat semacam ja..
then kata, kak, nih ada derma nak wat masjid kat thailand nuh..
derma nak buat sekolah agama kat mana-mana hala...
tempat yang aku langsung xtau..
aku da naik muak..
tak berkat dah sedekah aku tuh tau..
huahuahua..

kekadang aku terpikir betul k sedekah tuh disalurkan ke tempat yg dinyatakan??
kalo betul, Alhamdullilah..tapi kalo bukan...haishh..
so bila aku pikir-pikir kan balik, aku rasa macam
its useless kalo aku dok bersedekah, tp dlm hati dok rasa sumthing
kan?..kan?..kan..?

ada jugak ari tuh, orang kita sendiri,
situasi dia cam ni..
ada sorg mak cik tuh dtg jual tanah wakaf..
aku pun beli la untuk arwah parent aku
then bila aku gtau abg aku,
abg aku ckp "bapa kali nak beli"
rupanya a day b4 tuh dah ada yg dtg..
see... bukannya aku nak ungkit k apa..
aku tau kebaikan kita menderma
apa tujuan tanah wakaf tuh
tapi ..iskhh..kalo tiap2 ari mcm nih..
susah la kan..
tp benda dah jadi so kita halalkan ja la..

yang sedekah dengan cara sedekah
yang penjual dengan cara lepa plak
ada yang mai tuh nak promote saja..
yang tuh bole tahan la..
ada yang mai tuh nak paksa orang beli barang lepa..
aku ingat ari tuh, ada mat bangla k burma k..
aku pun x sure..
dia siap speaking lagi kot..
dia ckp dia student kat penang, buat door to door sales
sebab nak tampung belanja dia
aku mati-mati cakap aku xmau..
tp dia nih stail paksa plak..
buat muka-muka kesian..
serius aku takut time tuh
seb baik pintu x buka, tp walhal sebenarnya x kunci pun pintu tuh
juz cakap through grill tuh ja
las2 aku beli gak
yang gantung dlm keta tuh
dh la mahal,rm10, x padan dgn benda tuh
dah aku beli yang tuh, dia nak wat kuar plak benda len nak offer..
hishh, naik menyampah aku...

macam-macam kan karenah lepa nih
aku tau meti ampa pun mostly pernah rasa apa yang aku rasa kn?
kita da rasa tak tenteram kat umah masing2..
dengan berita yang macam-macam terjadi kat dunia nih
samun,rompak,rogol,bunuh,
hish..takut!!!
umah aku plak kat kampung..
so gate luar memang xda..
lepa juz terus ke pintu masuk umah, knock knock
tu yang kekadang x bole nak elak kehadiran gangguan nih..

so skarang nih memang seboleh-bolehnya
aku akan avoid kehadiran2 lepa nih
lepas ja lunch aku tutup tirai,
tutup segala tingkap tempat lepa menapak
make sure pintu suma kunci
slow kan volume tv..
n kalo aku dengar org bg salam, aku jawab
x jawab berdosa, tapi aku jawab dalam ati,
hehe
then aku wat bodo ja
panggil la bapa kali pun nak panggil
aku x kan jawab punya!

mungkin ada yang mencemuh aku tentang tindakan tersebut
tp what else can we do
other than ignoring them
aku x mau nyawa aku melayang-layang
dengan tindakan berani mati melayan strangers2 tuh
kan..kan..kan?
lagi pun aku percaya yang dari kecik agi suma kita telah diajar
JANGAN CAKAP DENGAN ORANG YANG KITA X KENAL!
betul x?

p/s...jangan sampai aku letak notice camni dah la..



No comments:

Post a Comment