Friday, March 25, 2011

Syndrom Kencing Kerap Time Ujan

ari ni aku nak citer pasal Hujan!
bukan si Noh Hujan ye..
xda kena-mengena dgn dia pun
cuma..
ampa prasan tak skarang nih
mcm da masuk musim tengkujuh plak
tiap2 ari ujan turun
kalo tak time pagi, time petang, tak pun mlm
at lis mesti turun gak ujan dlm sehari...


suka betul aku bila ujan turun nih
senang nak wat kilang...
kilang taik mata
hehehe
memang sedap la..
pas ja lunch
amik bantal sebijik
landing depan tv
tak sampai 10 minit
da boleh krohh krohh
tak macam sebelum2 nih,
dok bergolek2, sejam pun blom tentu bleh lelap agi
sebab panas kan..
aduh..indahnya jd seorang penganggur!

tp kan yg tak syiok nya
time ujan nih
pundi kencing aku ni jd ringan tulang plak
dok bekerja keras sakan
asik2 dok ulang-alik g toilet ja
lg tension kalo time dok sedap2
krohh-krohh
haduh..kaco btoi!


pernah tak ampa rasa apa yg aku asa
bila time sejuk ja
mostly time ujan la
mestinya berulang-alik g toilet
pam tangki pundi kencing tuh
tension kan?

mula2 aku terpikir jugak
'aku nih da kena diabetes k'
sebab yg aku tau kalo kerap kencing nih
tanda dia ada diabetes
tapi bila dok pikir2 lagi
rasanya syndrom kencing kerap ni
juz jd nila time ujan
kenapa ye?
ampa tau tak...

aku pun try la google kat tenet
skarang suma info kat ujung jari ja kan
hehe
apa yg aku dapat
is...
'bila kita sejuk, badan kita tak hasilkan peluh,
so in order untuk berkumuh
badan kita kena la cari jalan lain untuk kuarkan bahan2 kumuh tuh
iaitu melalui air kencing...'
dat's why la..

and ada 1 lagi explanation yg aku jumpa
pasal syndrome kencing time hujan nih
website ni kata
'bila time kita sejuk,
peredaran darah kita ke permukaan kulit akan berkurang
disebabkan oleh salur darah kita yg mengecut
keadaan ini akan menyebabkan tekanan darah kita naik
so in order to deal with this
body kita kena la buang sket volume air dlm badan
then kuarla dia jd air kencing...'
kalo ampa nk lebih paham lg,
ampa bleh visit dis website

http://www.coolantarctica.com

mana tau kot2 aku tersalah translate kan..
hehe


1 comment:

  1. haha....cam tu ka... ye kot... tapi Yana tak kerap mana la... tapi ada la juga... hehe..

    ReplyDelete