Saturday, March 19, 2011

sudah jatuh ditimpa tangga


mesti ampa suma paham kan
apa makna peribahasa di atas?
ari nih aku bukannya nak jadi cikgu bm
tp aku nak citer kan suatu kejadian yang menimpa
bukan aku ye..
tp org yg berada berdekatan dgn ku..
memang situasinya macam dgn peribahasa tuh

mungkin ramai dari kita, in fact aku sendiri pun
penah meletakkan diri aku dalam peribahasa tuh
kekonon ada malang lah bertimpa-timpa atas kepala kita
smpai kekadang buat kita tak boleh bernafas
kan..kan..kan..
tipulah, kalo ampa kata tak pernah!
tapi bila aku compare balik ke malang an aku tuh
dengan ke malang an org nih aku asa
aku lagi bertuah kot

citer dia stat mcm nih..
orang yang aku dok cakap2 nih, adalah jiran aku..
aku gelarkan dia mak lang
bukan merujuk kepada ma-lang ya..
tapi pangkat dia sebagai anak yang ke-4 ,
kalo area utara anak yg ke-4 dipanggil alang
lepas along,angah,acik,alang la..
so kami yg dekat2 dgn umah dia panggil la mak lang..
hehe
dia janda,
umur around 40 kot
n dia juz bekerja di kilang

stat las yer kot dia telah dijangkiti virus
yg plg ditakuti oleh kaum wanita..
cancer
breast cancer
so tahu ja la, bila kena penyakit nih
segala jerit-perih menahan suma rawatan dia
memang sengsara gila
arwah mak aku pun meninggal sebab penyakit nih
so aku dapat bayangkan lah keadaan dia..

before dia jalani rawatan tuh
dia ada berkahwin dgn sorg pakcik nih
so pakcik nih la yg jaga dia
masa rawatan suma tuh
nak harapkan sedara-mara memang payahlah sekarang nih
nak jaga org berpenyakit nih memang mencabar
bg akulah
kesabaran tuh plg penting
terutamanya time lepas chemo
dgn muntah2, pening, tak lalu makan
memang byk lah dugaan dia
so aku memang sgt salute dgn pakcik tuh

time nih, aku dah berpikir
bertuah mak lang tuh, at lis ada org jaga dia..
tup2, malang tak berbau..
dalam dia yg sakit2 tuh
anak bongsu dia plak accident
memang parah gila
doc dah syak, xda harapan nk survive
tp, hidup mati di tgn Tuhan kn?
budak tuh survive jugak
yg malangnya, dia lumpuh seluruh badan
cakap pun tak boleh
yg bergerak hanyalah kedip mata dia
otak dia

bole tak imagine mcm mana mak lang tuh?
dah la dia sakit, then anak dia pulak
as a mother, mestilah dia nak jugak jaga anak dia kan..
even dalam keadaan dia tuh
bg aku
dia memang sangat kuat semangat
nak tempuh penyakit dia tuh pun
dah perlukan seribu satu kekuatan
then nak tempuh kehidupan anak dia lagi

n the story continue..
lagi malang menimpa keluarga dia
baru2 nih, dia n husband dia plak
kecelakaan
accident
hmmm..
even, tak la parah sgt
tp still suami dia kehilangan 2 btg jari..
n dia Alhamdullilah
hanyalah cedera ringan di bhgian mata..
even tak la teruk sgt
tp kalo dulu dia bole harapkan 100% pertolongan dari suami dia
maybe dlm 2 3 minggu nih
sesetengah perkara harus lah dibuat sendiri kn?
alahai..
aku sgt bersimpati dgn keadaan dia..

n skarang dia asyik merungut
kalo dia xda, sapa lah nak jaga anak dia?
nak harapkan suami dia..
entahlah..
skarang mmg pakcik tuh sgt bertanggungjawab
tp mungkin suma tu akan berubah bila dia dah xda...
who knows kan??
manusia selalu berubah
aku harap dia tak la..

da abis baca?
simpati x?
kalo tak, ampa memang hati keras ..
bila kita baca kisah mak lang nih
n try to put urself in her shoe
rasanya bole x ampa survive?
kalo aku, yg semangat tak berapa nak kuat nih
awal2 lagi aku dah kiok..
situasi mcm nih la
yg kita katakan
sudah jatuh ditimpa tangga!!

p/s : sesungguhnya Tuhan tak akan uji kita dgn sesuatu di luar keupayaan kita









No comments:

Post a Comment